A connecticuti Greenwich elegáns elővárosában egy ártatlan
járókelő életét követelő autós lövöldözés kelt döbbenetet. Ty Hauck nyomozó
beleveti magát az ügybe, amely először alvilági leszámolásnak tűnik. A szálak
aztán egy játékterembe vezetnek, ahol a háttérben nagyon piszkos játszmák is
folynak.
Nemsokára feltűnik egy éppen új életet kezdő, csinos, fiatal
vendéglős, Annie Fletcher, aki szemtanúja lesz valaminek, amit nem kellett
volna észrevennie… A nyomozó pillanatokon belül egy akkora szélvihar kellős
közepén találja magát, amekkorára ő maga sem számított. Kiderül, hogy Greenwich
jó néhány, köztiszteletben álló, gazdag és befolyásos polgára nyakig benne van
a határokon is túlnyúló piszkos ügyekben. Érdemes-e, szabad-e tovább nyomozni,
ha magának Haucknak a családtagjait is veszélyezteti?
Amerikában külön műfajként tartják számon a szereplők
pszichológiai feszültségére alapozó krimit, a suspense-t, s ennek egyik mestere
Andrew Gross, aki a New York Times sikerlistájára már több regényével is
felkerült. Az 1952-ben New Yorkban született írót a magyar olvasó a Kék zóna és
a Sötét idők című thrillerből ismerheti.
Gondolatok a könyvről
Forrás: http://blackjackcard.co.uk/ |
Kikeveredvén egy kicsit
a misztikus fantasyk és ifjúsági regények erdejéből, egy kis időre most más
vizekre eveztem. Ezúttal egy bűnügyi regényt kaparintottam a mancsomba, melyet
a Geopen Kiadó ajánlott igen jó szívvel. Szeretem a jó krimiket, és mivel ezen
a téren le vagyok maradva – legalább is, ami a könyves formájukat illeti –
ezért úgy döntöttem belevágok.
A tévécsatornák ontják
magukból a krimisorozatokat mindenféle formában. Van, ahol olyan régimódi nagy
koponyák szórakoztatnak minket, mint például Columbo hadnagy, Miss Marple vagy
Poirot, akik még mindenféle szuperszonikus kütyük nélkül, pusztán éles eszükkel
és kiváló logikai képességeikkel göngyölítik fel az ügyeket. Máshol pedig pörög
a cselekmény ezerrel, az ember csak kapkodja a fejét. Nehéz tehát ebben a
műfajban újat mondani, mind a filmvásznon és a könyvek lapjain egyaránt, mert
már annyiféle és oly sokféleképpen elmesélt csavaros történetet láthattunk,
hallhattunk, hogy csuda.
Számomra ez a könyv egyesítette magában az írott szó, valamint a mozivászon mágikus erejét. Regény
létéből kiindulva, sok olyan részletet, mozzanatot követhetünk nyomon, amire
egy filmben nincs idő, viszont mindez szinte képszerűen van ábrázolva,
fordulatos, akár egy akciódús film, vagy sorozatepizód.
A kötet egy Ty Hauck
nevű nyomozóhoz fűződő regénysorozat második része. Kezdetben aggódtam, hogy
nem fogok érteni bizonyos utalásokat, mivel nem olvastam az első részt, de ez a
félelmem hamar szertefoszlott. Az író gondolt a hozzám hasonló könyvmolyokra,
és kellően informatív, ám cseppet sem terjengős részletekben adagolta számomra
mindazt az információt, amit már tudnom kéne, de a fent említett okoknál fogva
mégsem tudok.
Forrás: weheartit.com |
Ebben a kötetben Hauck
nyomozó maga is részesévé válik a szövevényes nyomozást kirobbantó nyitánynak.
Éppen egy benzinkúton vásárolgat kamasz lányával, amikor egy furgonból
kihajolva egy hispánó suhanc géppuskával szitává lövi a benzinkutat. Az áldozat
nem egyszerű hétköznapi ember, hanem egy köztiszteletben álló államügyész. A
lavina tehát elindul, s útja során sok mindent és mindenkit maga alá temet.
A nyomozás egy kész
rejtélygubanc, mert amikor már azt hinné az ember, hogy tudja, miről van szó,
akkor egy jól irányzott csavar, és máris visszacsúszik oda, hogy halvány
fogalma sincs róla, mi a fittyfene folyik itt. Mindig új és új emberek
csöppennek bele az események sodrásába, egyre bővül a paletta. Egy ideig kicsit
darabosnak érezhetjük az új alakok felbukkanását, a jeleneteknek szinte semmi
közük egymáshoz, ám ahogyan a hurok egyre inkább szorul, ezek a szituációk,
mozzanatok is összefonódnak, elkezdenek mintába rendeződni, de mégis egy jó
darabig az embernek fogalma sincs mi fog kisülni mindebből. Ehhez kapcsolódik
az is, hogy engem mindig megijeszt a töméntelen új név áradása, és szorongok
olvasás közben, mert félek, hogy nem bírom befogadni őket. Szerencsére itt a
legtöbb karakter, aki szerepet kapott, valamilyen módon egyedivé válik, mindig
akad egy-egy apró mozzanat, ami segít az emlékezésben, így térben és időben is
el tudjuk őket helyezni.
Amit igazán kedveltem a
könyvben, az, hogy nem csupán a nyomozási szálra fekszik rá az író, nem ez az
egyetlen, amivel a figyelmünket próbálja lekötni. Apró utalásokat, adalékokat
is beletesz a szereplők magánéletére vonatkozóan. Számomra ettől sokkal
személyesebbé válik egy-egy karakter. Hauck nyomozó nem csupán egy öltönyös
fakabát, hanem apa, volt-férj, áldozat, főnök, barát, testvér, szerető. Eleget
tudunk róla ahhoz, hogy kötődni lehessen hozzá, ám ezek a részletek mégsem
válnak terjengőssé, nem szaporítják feleslegesen az oldalak számát, mégis
valami apró pluszt adnak a történethez, amire igenis szükség van.
Forrás: weheartit.com |
Maga a rejtély pedig
olyan, mint amikor beledobunk egy kis kavicsot a tóba, ám egyre nagyobb és
nagyobb hullámokat kavar, egyre messzebbre érnek a koncentrikus körök a vízben.
Amolyan igazi, amerikai stílusú összeesküvés elmélet: egy csipetnyi csalás, egy
adagnyi politika, egy uncia nyereségvágy, sok pénz, mérhetetlen hatalomvágy.
Mint már említettem,
személyes vonatkozásokat, belső vívódásokat, kapcsolati szálakat is találunk a
regényben, melyek megtörik egy kicsit a nyomozás olykor monotonnak tűnő
folyamatát. Nem minden a hajszáról és a szálak felgöngyölítéséről szól, és ezt nagyon
kedveltem a történetben.
A lelepleződés lassú
hullámokban érkezik, én mégis úgy éreztem, egy kicsit korán elsütötte az író a
csattanót, mintha idő előtt kiszökött volna a lufiból a levegő. Lehet persze,
hogy csak én vagyok ilyen: hozzászoktam az utolsó oldalakig terjedő és
felhalmozódó feszültséghez, ami a végén robban egy nagyot. Itt inkább a lassú víz, partot mos verzióról
beszélhetünk. Ekkor konstatáltam, hogy még mindig van hátra több mint tíz
oldal, és el nem tudtam képzelni mi jöhet még.
Kellemes meglepetésként
ért, hogy az író szépen eldolgozta a szálakat, megmutatta milyen az élet egy
ügy megoldása után. A filmekben hamar bedobják a stáblistát, miközben mi még
mindig agyalunk, nézünk ki a fejünkből és próbáljuk feldolgozni, hogy na, akkor
hogy is volt? Itt azonban volt idő a levezetésre, a feldolgozásra, és egy
kicsit betekinthetünk abba, hogyan tovább.
Fél téglányi mérete
miatt leginkább otthon, ágyban, párnák közt olvastam, tehát nem éppen az az
ideális utazókönyv, de külön ki kell emelnem, hogy a puha kötés ellenére,
rendkívül jó minőségű lapokból áll, nem törik, nem deformálódik, jó érzés kézbe
venni. A borító számomra kicsit kaotikus. Észrevettétek, hogy a legtöbb krimi,
vagy thriller borítója nem olyan részletgazdag, mint a más típusú regényeké?
Plusz állandóan azok az óriási betűk…no, de nem lehet minden fenékig tejfel, és
különben is: a belbecs számít, nem a külcsín.
Kedves Olvasó, ha kedved
támadt, egy kis könnyed kikapcsolódásra, és szereted a nyomozós történeteket,
megspékelve valamiféle egyedi fűszerrel, akkor ne habozz, látogass el a Geopen Kiadó honlapjára és szerezz magadnak te is egy példányt! Sikeres nyomozást
kívánok!
A facebookon itt találsz meg: https://www.facebook.com/anariamatthewsblog nyomj egy lájkot, ha szereted a blogot, vagy szeretnél még kényelmesebben értesülni az új bejegyzéseimről! :)
A facebookon itt találsz meg: https://www.facebook.com/anariamatthewsblog nyomj egy lájkot, ha szereted a blogot, vagy szeretnél még kényelmesebben értesülni az új bejegyzéseimről! :)
Kiadó:
Geopen
Oldalszám: 378
Eredeti cím: Don’t Look
Twice
Fordító: Kállai Tibor
ISBN:9789639973725
Ez érdekesen hangzik, szeretem ha nekem kell nyomozni olvasás közben, és ahogy olvasom a bejegyzésed itt lenne is mit :D Fel is veszem a trilógiát a várólistámra, amúgy is itt az ideje újítanom a krimis vonalon Baldacci és Parker mellett.
VálaszTörlésBárcsak lehetne pluszpontot adni azért, mert egy könyves bejegyzés alá kommenteltél ^^ EGy próbát mindenképpen megér ez a történet, nyomokban még emlékszem rá, téli estékre ideális, abból meg lesz sok az elkövetkezendő időkben :)
VálaszTörlés