2012. június 24.

Anna, aki kevésbé édes, inkább véres - Kendare Blake: Vérbe öltözött Anna


Fülszöveg

A 17 éves Cas Lowood szokatlan hivatást választ: halottakat öl.

Így tett az apja is, míg el nem pusztította egy kegyetlen kísértet. Cas apja rejtélyes fegyverével, az athaméval együtt a rendkívüli képességet is örökölte, ezért mozgalmas életmódra rendezkedik be boszorkánykodással foglalkozó mamája és Tybalt, a szellemek jelenlétét megérző macska társaságában.
A fiú a helyi mendemondákat és a titokzatos események hírét követve nyomoz az élőkre veszedelmes, vérszomjas és bosszúálló holtak után, hogy ártalmatlanná tegye őket.

Így érkeznek meg egy ontariói kisvárosba, Thunder Baybe, ahol a vérbe öltözött Anna szedi áldozatait. Cas azt hiszi, szokványos esettel áll szemben. Csakhogy a több évtizeddel ezelőtt meggyilkolt, hófehér, vérrel pettyezett csipkeruhában kísértő, örökké 16 éves Anna senkinek sem kegyelmez, aki átlépi egykori otthona, a régi, elhagyott és elátkozott ház küszöbét…

Gondolatok a könyvről

Még a nyomdában volt a regény, összeszedetlenül, amikor én már gondolatban rátettem a mancsomat és elhatároztam, hogy mindenképpen szeretnék írni róla.
Már csupán kézbe fogni is gyönyörűség ezt a kötetet. Keménytáblás, ami, mint tudjuk nálam a könyvek krémje, és a borító szerintem csodálatos. Szürke és ködös, a képre pillantva szinte érezzük a szelet a bőrünkön, kiborsódzik a hátunk a vibráló energiától, halljuk az ódon ház falainak nyikorgását, és Anna sóhajait a szélben. Ezt a csipkeruhát én is elfogadnám, persze a véres foltokat mellőzve. Minden érzékszervünket előfeszítve nyitjuk ki a könyvet, ami tovább csábít bennünket vizuálisan, hiszen sötétvörös betűkkel íródott, mint valami titkos, ásatag, misztikus kötet. Megteremti a hangulatot egy igazán jó kísértethistóriához.
Be kell vallanom, én nem igazán szeretem a horrorfilmeket, maximum akkor nézek olyat, ha van kivel együtt félni, de ha választhatok, akkor már inkább a thriller. Ijedős vagyok, már attól megugrom, ha váratlanul rezeg a telefonom az asztalon, vagy ha sötét árnyékot látok a sarokban (amiről később kiderül, hogy csak egy párna, amit ledobtam). Stephen Kinget is csak egyszer olvastam, mégis belevágtam ebbe a különös történetbe, mert újszerűnek, frissnek ígérkezett. Gondoltam, ha ifjúsági regény, akkor nem lesz olyan ijesztő, csak épp annyira, amennyit még elviselek. Így is történt.
Cas Lowood a főszereplő közkeletű szóval élve egy modernkori szellemirtó. Hivatását édesapjától örökölte, és a különleges kidolgozású tőrt is, amivel elintézi az itt rekedt, bosszúálló, gonosz szellemeket. Ezek a lények megrekedtek a halál után, olyanok, mint akik poszttraumatikus stressz zavarban (PTSD) szenvednek. Állandóan újraélik a velük történt traumatikus élményeket (általában a haláluk oka gyilkosság, vagy valami hasonlóan rémséges baleset), nem tudnak megbékélni, kiszakadni ebből a mókuskerékből, s közben embereket bántanak, azzá az áldozattá teszik őket, akik egykoron ők maguk voltak. Cas pedig lelkiismeretesen igyekszik kiiktatni ezeket a lényeket, hogy az emberek nyugodtan élhessék mindennapi életüket.
Az írónő nem sokat cicózik. Rögtön az első oldalon egy szellemirtási akció kellős közepébe cseppenünk. Este van, baljós csend, és anélkül, hogy odafigyelnénk mikor történt, vagy, hogy bármilyen lényeges információt tudnánk Casról, máris úgy izgulunk érte, mintha a legjobb barátunk volna. Tetszett ez az in medias res kezdés, olyan érzés volt, mintha egy látomásba csöppentem volna, ami 288 oldalon keresztül fogva tart.
Cas nagyon szerethető karakter. Egyfelől éretten és felelősségteljesen kezeli az egész „apai örökséget” és nagyon komolyan veszi mindazt, ami ezzel jár. Megbízható precíz, pontos, tisztelettudó. Másrészről még tényleg csak egy kamasz gyermek, akinek megvannak a maga félelmei, gyenge pontjai és az érzelemvilága a fiúkra jellemző módon még egy kicsit sete-suta. Rémálmok? Szellemek? Kihívások? Mi az neki! Felismerni, ráébredni, hogy szerelembe esett? Na, az már keményebb dió!
Ebben a történetben, a mellékszereplőkben is rengeteg lehetőség rejlik. Nem csupán odapötyögtetett papírmasé figurák, hanem ugyanolyan titokzatosak, mint Cas. Eleget tudunk róluk, hogy elhelyezzük őket a történeti hálóban, de nem annyit, hogy rájuk unjunk. Sőt, létük birizgálja a fantáziánkat, szeretnénk jobban megismerni őket.
Morfrang, a hippiforma idős ember vajon honnan tett szert ekkora tudásra a természetfeletti dolgokról? A kis Thomas vajon honnan örökölte különleges képességét? Thomast nagyon megkedveltem. Olyan szerethetően esetlen figura, akin nem passzolnak a ruhadarabok, csálén áll a szemüvege, és rendkívül különc. Mégis, számos alkalommal, életkorát meghazudtoló végtelen bölcsességgel közelíti meg az eseményeket, igazi védelmezőjévé és barátjává válik Casnek.
A legrejtélyesebb, legösszetettebb figura ebben a történetben Anna. Anna Korlova, közismertebb nevén vérbe öltözött Anna kísértete. A remek történetszövésnek köszönhetően Anna karaktere megmozgatja az olvasó érzelmi skáláját A-tó Z-ig. Viszonyulásom Annához a történet folyamán hullámvasúthoz hasonlított. Egyszer ilyen, egyszer olyan volt. Gyűlöltem, szerettem, tűnődtem rajta. El akartam pusztítani, ugyanakkor védelmezni is. Bedőltem az első benyomásnak, aztán felülírtam újra és újra. Kedvelni, vagy gyűlölni valakit egy pillanat műve, a kocka bármikor fordulhat és ezt a saját bőrünkön tapasztalhatjuk meg ebben a történetben.
A regény legerősebb tulajdonsága a remek hangulatkeltés. Az összes érzékszervünk bevonódik olvasás közben, Érzünk, látunk, hallunk, szagolunk. Olyan, mintha folyton ködös lenne az idő, a levegő nehéz és párás, és a városka nagy mennyiségű feszültséget dajkál az átlagos hétköznapok álcája mögött. Szinte ott állunk mi is teliholdkor, éjjel a rozzant ház ódon falai között, talpunk alatt ropog az évtizedes koszréteg, a falak üresen ásítoznak, az elhagyatott lépcső megnyikordul, miközben Annát kutatjuk ide-oda cikázó szemeinkkel, izzadt tenyerünkben az athamé tőrt szorongatva.
Bizony a lapok mögül, a következő oldal sarkánál néha rémes dolgok leselkednek ránk. A leírás nagyon érzékletes, helyenként, ha filmen látnánk a jeleneteket, bizony elborzadnánk a rémülettől, vagy az undortól, ám az olvasásban az a szép, hogy önmagunkra nehéz ráhozni a frászt. Olyan ijesztőre, rémségesre, és undorítóra képzeljük a cselekményt, amit még elbírunk, így nem érhet minket nagy megrázkódtatás.
Amit hiányoltam a történetből az a részletek kibontása. Egy kicsit kevésnek éreztem a háttérvilágot, a háttér történeteket. Honnan ered Cas és édesapja hivatása? Ők voltak az egyetlenek a világon, akik ezt az életet választották? Esetleg családi alapon, apáról fiúra száll ez a képesség? Honnan származik az athame? Szerettem volna jobban elmerülni ebben a titokzatos világban, megérteni és átlátni a törvényszerűségeket és szabályokat. Mi tesz valakit azzá ami (szellemirtóvá, boszorkánnyá stb)? Egyáltalán hogyan kapcsolódnak ezek a dolgok egymáshoz és a világ vérkeringésébe? Mindezek ismeretében a végső konfliktus is ütősebb lett volna és jobban megértettem volna a miérteket.
Mindent egybevetve azonban ez a regény odaszegez az olvasólámpához és az éjszakához is. Az ember bagoly módjára gubbaszt és falja egyik oldalt a másik után. Ha definiálnom kellene, akkor azt is mondhatnám, hogy ez a történet olyan, mintha vegyítenénk egymással a Gyilkos Elmék c. sorozat feszültségét és borzalmait, a Szellemekkel suttogó világképével, valamint az Odaát c. sorozat természetfeletti furcsaságaival, mindezt megspékelve még egy kis Buffy a vámpírok rémével. Az eredmény pedig egy remek kísértethistória, ami ágyban párnák közt is legalább annyira borzongató, mintha tábortűz mellett ülve hallgatnánk teliholdas éjszakán.

„Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belőle is szörny váljék.
S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény visszanéz rád”
(Friedrich Nietzsche)

Ez a zene szerintem kiválóan illik a könyv hangulatához:

 
 A könyvet köszönöm a Geopen Kiadónak!

Terjedelem:288 oldal
Kiadó: Geopen
Kiadás éve:2012
Eredeti cím: Anna Dressed in Blood
Fordító: Bíró Júlia
Nyelv: magyar
ISBN:9789639973695

A képek forrása:



2 megjegyzés:

  1. Remélem meg tudom majd szerezni, mert nagyon érdekel.
    Imádtam a Buffy-t annak idején. Spike <3

    VálaszTörlés
  2. akkor figyeld a Geopen oldalát még vagy 177 órán keresztül tart az akciójuk. Negyedóránként változik a legnagyobb mérték 50% (ami kb 48% kiírva) és akkor megszerezheted jóval olcsóbban, mint az eredeti ár:)

    VálaszTörlés