2012. június 3.

Shakespeare Sunday #5


Egy kicsit eltűntem az éterben. Immáron két hete volt utoljára Shakespeare Sunday. El voltam havazva, mert konferenciára készültem, így elmaradt a múlt heti Shakespeare szösszenet. Így most kettőt is kiválasztottam, hogy pótoljam a lemaradást.
Egyébként meglepődtem, hogy milyen sokan rákattognak ezekre a bejegyzésekre. Ha van kedved, mondd el nekem, Te miért szereted a Shakespeare Sunday-t Kedves Olvasó! Módosítottam a beállításokon, most már szabadon lehet kommentárokat hozzáfűzni minden bejegyzéshez. Akinek kedve szottyan, ragadjon klaviatúrát és írjon ;) No de, íme a mai gyöngyszemek:

47. szonett

Frigy köti a szememet-szívemet,
S most egymást segítik hűségesen;
Ha éhes szemem arcodért eped,
Vagy sóhajoktól fuldoklik szivem,
Képeddel a szem festett lakomát
Ad a szívnek, kit vendégségbe hív;
S máskor társának a másik barát
Küldi szerelmes gondolatait:
Így vágyam vagy képmásod idevon,
Légy messze bár, mindig itt a helyed;
Nem juthatsz túl gondolataimon,
S én velük vagyok, ők meg teveled;
     S ha alszanak, fölkölti arcod éke
     Szivemet szívem s szemem örömére.

Hát nem csodálatos? A szerelmes ember epekedésének tökéletes kifejezése ez a szonett. Nem is tudok nagyon kiemelni részeket, mert minden sora gyönyörű, de azért mégis megpróbálkozom:

„S ha alszanak, fölkölti arcod éke
Szivemet szívem s szemem örömére.”

Nem azt mondja, hogy, ha a szerelmére gondol, akkor minden happy, holott ez a lényeg, hanem eme gondolatot díszbe öltözteti. Ezért (is) szeretem én Shakespearet annyira.

61. szonett

Te akarod, hogy képed nyitva tartsa
A fáradt éjszakán nehéz szemem?
Te kívánod, hogy szenderem rabolva,
Gúnyos árnyaid játszanak velem?
Szellemed küldöd messziről utánam,
Hogy tetteimet fürkészd és elég
Züllést és szégyent találj a barátban,
Féltékenységed célját s jogcímét?
Ó, nem; szeretsz, de annyira nem; álom
Csak a saját szívem miatt kerül;
Saját hű szívem zaklat: érte játszom
Virrasztót, őt téve meg őrödül.
    Álmom én itt, te máshol veszted el,
    Tőlem messze, másokhoz túl közel.

És akkor egy kis letargia a szárnyalás után, hiszen ez is hozzátartozik a nagy érzelmekhez. A költő lamentál, nem képes éjjel aludni, elmarad tőle az álom, olyan gondolatok kínozzák, hogy ő jobban szereti szerelmét, mint amaz őt, s tulajdonképpen a saját vívódása, szívfájdalma miatt nem bír aludni, kínozza a kedvese hiánya, akiről úgy érzi, hogy ebben a pillanatban mindenki máshoz sokkal közelebb áll, mint őhozzá.

Szemezgessetek, kommenteljetek, sóhajtozzatok, miegymás. Shakespeare legyen veletek!

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése